• Anasayfa
  • |
  • Tehlikeli Madde Taşımacılığında Kullanılacak Tanklar ve Tank Servis Ekipmanları Hakkında Yönerge

Tehlikeli Madde Taşımacılığında Kullanılacak Tanklar ve Tank Servis Ekipmanları Hakkında Yönerge

Sayın Üyemiz,

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği'nden alınan 11.04.2025 tarihli ve 3958 sayılı yazıda, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğü'nün 10.04.2025 tarihli ve 2588547 sayılı yazısına atıfla; ‘'Tehlikeli Maddelerin Karayoluyla Taşınması Hakkında Yönetmelik'' hükümleri kapsamında, tehlikeli madde taşımacılığı zincirinde yer alan tarafların kayıt altına alınması, tehlikeli madde güvenlik danışmanlığı (TMGD) hizmetinin daha nitelikli hale getirilmesi ve işletme denetimlerinin daha etkin bir şekilde yapılmasını teminen 03.09.2024 tarihli ve ''2024/2 sayılı İşletme Denetimi Genelgesinin'' yayımlandığı ifade edilmekte olup, söz konusu Genelge ile tehlikeli madde taşımacılık zinciri içerisinde yer alan Tehlikeli Madde Faaliyet Belgesine sahip işletmelere yükümlülükleri ile ilgili olarak dokümanları (prosedür, talimat, liste, kontrol formu ve takip formu) 01.12.2024 tarihine kadar oluşturma zorunluluğu getirildiği ve yine Genelgenin Ek-4'ünde yer alan tanımlar ile tehlikeli madde taşımacılığında yer alan tarafların hazırlaması gereken dokümanlara (prosedür, talimat, liste, kontrol formu ve takip formu) ilişkin gerekli açıklamaların yapıldığı bildirilmektedir.

Yazıda devamla, diğer taraftan 06.02.2025 tarihinde Tehlikeli Maddelerin Karayoluyla Taşınması Hakkında Yönetmelikte yapılan değişiklik ile TMGD hizmeti alma zorunluluğu bulunmayan işletmelere de 31.12.2025 tarihine kadar doküman oluşturma zorunluluğu getirildiği, ayrıca bahse konu Yönetmelik değişikliğinde yine dokümanlar ile ilgili maddelerin revize edildiği ve yürürlüğe koyulduğu, yapılan  bu düzenlemeler kapsamında süreç içerisinde sektör temsilcileri tarafından Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'na yapılan başvurularda, 2024/2 sayılı İşletme Denetimi Genelgesinde yer alan bazı doküman türlerinin birleştirilmesi, güncelliğinin sağlanması, saklanması ve kullanımına ilişkin bazı taleplerin iletildiği ifade edilmektedir. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığına iletilen talepler ve bu talepler çerçevesinde sektör temsilcileri ile yapılan toplantılar sonucunda, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının görev, yetki ve sorumlulukları çerçevesinde; uluslararası ve ulusal üst mevzuat göz önünde tutulmak suretiyle, 2024/2 sayılı İşletme Denetimi Genelgesi kapsamında oluşturulacak bazı dokümanların birleştirilmesinin ve aşağıda yer alan açıklamalara göre yapılmasının uygun görüldüğü belirtilmektedir.

1. Tehlikeli madde taşımacılığında yer alan bir faaliyeti veya süreci yerine getirmek için belirlenmiş yol olarak nitelendirilebilen ve bu sürecin unsurlarını açıklayan  prosedürlerin işletmenin iştigal ettiği faaliyet konularına göre bölümlere ayrılmak suretiyle birleştirilebileceği,

2. Tehlikeli madde taşımacılığında yer alan bir faaliyet veya sürecin yerine getirilmesi esnasında gereken kontrollere ilişkin aşamalı ve ayrıntılı bir niteliğe sahip olan talimatların birleştirilmeyeceği ve her talimatın ayrı ayrı oluşturulacağı,

3. Tehlikeli madde taşımacılığı faaliyetleri esnasında taraflarca edinilen verilerin tasnifi için farklı faaliyet konularında yer alan benzer hususlar için oluşturulacak listelerin, tek bir liste altında birleştirilebileceği,

4. Takip formları bakımından, farklı faaliyet konularında yer alan benzer konulara ilişkin takip formlarının birleştirilebileceği,

5. Tekrarlanan  işlerde  kullanılmak üzere işletme gerekleri çerçevesinde hazırlanan, standartlaştırılmış bir içeriğe sahip olan kontrol formlarının aşağıda yer alan kriterlere göre birleştirilebileceği:

a) Tehlikeli madde alımı  yapan işletmelerde, tüm taşıma  şekillerinde (paket, tank  ve  dökme taşıma); "Alıcı ve Boşaltan" faaliyet konularına ilişkin kontrol formlarının aynı form altında bölümlendirilerek birleştirilebileceği,

b) Tanklı ve/veya dökme taşıma ile  tehlikeli madde gönderen işletmelerde; "Dolduran, Gönderen ve/veya (dökme taşıma için Yükleyen)" faaliyet konularına ilişkin kontrol formlarının aynı form altında bölümlendirilerek birleştirilebileceği,

c) Tehlikeli maddeleri paketleyen ve gönderen işletmelerde; "Paketleyen, Gönderen ve/veya Yükleyen" faaliyet konularına ilişkin kontrol formlarının aynı form altında bölümlendirilerek birleştirilebileceği,

ç) Tehlikeli Maddelerin Karayoluyla Taşınması Hakkında Yönetmeliğin 7 nci maddesinin onuncu fıkrası kapsamında bir noktadan gönderen faaliyetinde bulunan işletmeler için, "Gönderen" faaliyet konusuna ilişkin kontrol formunun ayrı olarak hazırlanacağı,

d) Ayrıca yukarıda sayılan sınıflandırmalara ek olarak, işletmede aynı zamanda "Taşımacı ve/veya Tank konteyner/portatif tank işletmecisi" faaliyetleri de yürütülüyorsa, söz konusu bu faaliyet konularına ilişkin kontrol formlarının ilgili kontrol formuna eklenebileceği,

ifade edilmektedir.

Bu itibarla, 2024/2 sayılı İşletme Denetimi Genelgesi hükümleri kapsamında bu zamana kadar oluşturulmuş ve kullanıma alınmış dokümanların yukarıda yer alan açıklamalar kapsamında birleştirilmesi dokümanları oluşturacak tarafların verecekleri karar olmakla birlikte, her bir dokümanın ayrı ayrı olarak hazırlanmasında ve kullanılmasında da bir sakınca bulunmadığı ifade edilerek, tüm bu hususlarda gereken hatırlatmaların tehlikeli madde taşımacılığı ile iştigal eden Odamız Üyelerine yapılması istenmektedir.

Bilgilerinize arz / rica ederim. 

                                                                                                         Saygılarımla,

                                                                                                          İsmet SALİHOĞLU
                                                                                                          Genel Sekreter

0_0_tehlikeli_madde_ta_mac_l_nda_kullan_lacak_tanklar_ve_tank_servis_ekipmanlar_hakk_nda_y_nerge.pdf