• Home
  • |
  • IMO Bulletin

İMEAK DTO Ocak 2025 IMO Bülteni

Sayın Üyemiz,

Uluslararası Denizcilik Örgütü (International Maritime Organization-IMO) tarafından yayımlanan güncel gelişmeler, haberler ve duyurular derlenerek bilgilendirme amacıyla aşağıda sunulmaktadır.

1. IMO Deniz Emniyeti Komitesi 109. Dönem Toplantısını (Maritime Safety Committee-MSC 109) Gerçekleştirdi

Uluslararası Denizcilik Örgütü (International Maritime Organization-IMO) Deniz Emniyeti Komitesi 109. Dönem Toplantısı, 2-6 Aralık 2024 tarihleri arasında Londra'daki IMO Genel Merkezi'nde gerçekleştirildi.

Toplantıya ilişkin alınan bazı önemli kararlar aşağıda sunulmaktadır.

Amonyak taşıyıcı gemilerde amonyağın yakıt olarak kullanılabilmesi için, IGC Kodu (International Code of the Construction and Equipment of Ships Carrying Liquefied Gases in Bulk) değişiklikleri onaylandı.

Doğal gazın yakıt olarak kullanımına ilişkin IGF Kodu (International Code of Safety for Ship Using Gases or Other Low-flashpoint Fuels) değişiklikleri kabul edildi.
LSA Kod (International Life-Saving Appliance) değişikliklerinin uygulanma tarihlerinde yaşanan karmaşıklığın giderilmesi adına izlenecek yol haritası belirlendi.
Kılavuz kaptan transfer emniyetine ilişkin olarak SOLAS Kural V/23'te yapılan taslak değişiklikler MSC 110’da kabul edilmek üzere onaylandı.

Otonom gemilere ilişkin 2025 yılında yürürlüğe girmesi planlanan ve zorunlu olmayan MASS Kodun (Maritime Autonomous Surface Ships) yürürlüğe giriş tarihi 2026 yılına uzatıldı ve taslakta ilerleme kaydedildi.

MSC 108’de onaylanan "Denizcilikte Siber Risk Yönetimine İlişkin Rehber" sonrasında siber güvenliğin artırılmasına yönelik çalışmalara devam edilmesine ve siber güvenliğin kapsamının liman tesislerini de kapsayacak şekilde genişletilmesine karar verildi.

Yeni teknolojiler ve alternatif yakıtlar kullanan gemilerden kaynaklanan sera gazı emisyonlarının azaltımının desteklenmesine yönelik düzenleyici çerçeve geliştirilmesi çalışmalarına devam edilmesine karar verildi.

2. IMO Deniz Güvenliği Komitesi (IMO’s Maritime Safety Committee-MSC) Deniz Güvenliği ve Çevresel Risklerin Önlenmesi İçin Yeni Kararlar Aldı

IMO Deniz Güvenliği Komitesi, denizde kaybolan konteynerlerin bildirimine ilişkin Ocak 2026’da yürürlüğe girecek olan yeni raporlama standartlarını kabul etti.

Çevrecilerin, sahil güvenlik birimlerinin ve sigorta şirketlerinin konteyner kayıpları konusundaki çağrıları neticesinde IMO Deniz Güvenliği Komitesi’nde kabul edilen değişiklikler, kayıp konteynerlerin bildirilmesine ilişkin gereklilikleri içeriyor ve düzenlemelerin sektör olarak ihtiyaç duyulan verilerin güvenilirliğinin artırılmasına katkı sağlayacağı düşünülüyor.

Denizde Can Emniyeti Uluslararası Sözleşmesi'ndeki (International Convention for the Safety of Life at Sea-SOLAS) söz konusu değişiklikler, hem gemi kaptanları hem de bayrak devletlerince yeni düzenlemeye göre hazırlanan raporlara uyum sağlanması için IMO Küresel Entegre Denizcilik Bilgi Sistemi'nde (Global Integrated Shipping Information System-GISIS) yapılan güncellemelerle birlikte, kayıp konteynerlerin yakındaki gemilere ve kıyı devletlerine bildirimi konusunda uyulması gereken spesifik kuralları kapsıyor.

Değişikliklerle, kayıp konteynerlere ilişkin hızlı ve ayrıntılı şekilde yapılacak raporlamalar sayesinde seyir güvenliğinin artırılması, daha hızlı müdahale imkânı sağlayarak potansiyel çevresel risklerin azaltılması, yüzen konteynerlerle seyir halindeki gemilerin çarpışma olasılığının azaltılması ve kıyı devletlerinin kendi karasularında veya yakın bölgelerdeki olası batık yükler konusunda uyarılması amaçlanıyor.

3. IMO’dan Denizcilere Üstün Cesaret Ödülü

Uluslararası Göç Örgütü’ne göre, bu yıl içerisinde Akdeniz, Afrika, Asya, Avrupa ve Amerika'daki gemilerin seyirlerinde 6.000 kişinin öldüğü ya da kaybolduğu bildirildi.

Uluslararası Denizcilik Örgütü (International Maritime Organization-IMO) Genel Sekreteri Arsenio Dominguez 2 Aralık 2024 Pazartesi günü yaptığı açıklamayla bu insani trajediyi kınayarak; “Yaşanan olaylarda ne yazık ki birçok kişi, acımasız saldırılar yüzünden hayatlarını yitirdi. Ancak, Sahil Güvenlik, Deniz Kuvvetleri ve Arama Kurtarma birimlerinin zor durumda kalan bu kişileri kurtarmak ve daha fazla can kaybına engel olmak için bitmek tükenmek bilmeyen çabalarını takdir etmeliyiz." dedi.

IMO tarafından, dünyanın farklı yerlerinden 15 denizciye takdir mektupları sunuldu. 9 Mart 2023'te Gabon açıklarında batan yolcu feribotu Esther Miracle'ın 150 yolcu ve mürettebatının kurtarılmasında görev alan iki denizciye ise özel takdir belgesi verildi. Bunlardan ilki; Esther Miracle’dan kurtarılan 107 kazazedeye yönelik "arama ve kurtarma operasyonu sırasında gemi idaresinde gösterdiği olağanüstü uzmanlık ve kararlılık" nedeniyle LCT Celeste'nin kaptanı Jerôme Noël Mougoula Saguiliba’ya sunuldu. Diğeri ise; operasyon sırasında 16 kişiyi kurtaran ve hayatını kaybeden 18 kişinin cansız bedenine ulaşılmasını sağlayan Gabon Donanmasından Teğmen Crépin Manfoumbi Mengara’ya, operasyon sırasında gösterdiği "örnek teşkil eden liderlik ve azmi" nedeniyle takdim edildi.

Bilgilerinize arz/rica ederim.

                                                                                                         Saygılarımla,

                                                                                                          İsmet SALİHOĞLU
                                                                                                          Genel Sekreter

imeak_dto_ocak_2025_mo_b_lteni_hk.pdf